"Žiadny výživový smer ako paleo, low carb alebo vegetariánstvo nie je univerzálny pre všetkých športovcov" hovorí špecialistka na výživu

Novinka 08.02.2020, zobrazené 402x

Tak ako aj po športovej stránke sa snažíme našim športovcom sprostredkovať to najlepšie, tak sa snažíme o napredovanie aj v ostatných smeroch. Preto sme sa rozhodli spojiť so špecialistkou na výživu Ing. Dianou Majerovou, ktorá má zdravú výživu v malíčku a pripravili si pre nás zaujímavé informácie.

 Ing. Diana Majerová

Moderná doba nám priniesla zvýšený záujem o výživu, z ktorej sa stal samostatný vedný odbor. Tento záujem má efektívny vplyv na zlepšenie konkrétnych športových výkonov, rýchlosť regenerácie, umožňuje nám individuálne posúdenie jednotlivca a tak aj optimálne nastavenie stravovacieho plánu.

Ak už aj športovec preferuje akýkoľvek výživový smer (low-carb, vegetarian, paleo diétu) je nutné zohľadňovať špecifické nutričné požiadavky. Žiadny výživový smer nie je univerzálny pre všetkých športovcov rovnako ako nároky na živiny pre každého športovca nie sú rovnaké. To, že nutričný príjem športovca závisí od jeho hmotnosti a výšky je dnes už všetkým jasné. Avšak tieto dve hodnoty nemajú takú výpovednú hodnotu ako percentuálne zastúpenie svalovej hmoty a tuku. Jednoduchou diagnostikou vieme docieliť presnejšie nastavenie stravovacieho plánu. Je predsa rozdiel či má človek vyšší podiel telesného tuku alebo opačne vyšší podiel svalovej hmoty. Vyššie množstvo aktívnej svalovej hmoty pre športovca znamená aj vyššie nároky na živiny, či už na doplnenie glykogénu na podanie samotného výkonu alebo rýchlosť regenerácie po športovom výkone. Schopnosť regenerácie ju kľúčový faktor pre športovcov, ktorý trénujú viacfázovo. Rovnako dôležité je posudzovať vek a pohlavie športovca. U detí a adolescentov je vyvážený stravovací plán nesmierne dôležitý. 

 

V čase rastu mladého športovca je potrebné prispôsobiť stravovací plán okrem ideálneho výkonu či regenerácie najmä správnemu vývinu. To je jedna z najdôležitejších úloh pre rodiča. Pri zostavovaní stravovacieho plánu by sme mali okrem stavby tela a vykonávaného športu zohľadňovať aj životný štýl a zdravotný stav športovca. Napríklad počas choroby má aktivita imunitného systému zvýšené nároky na glutamín a tak má telo tendenciu uberať so svalovej hmoty. Správne nastavený stravovací plán a suplementácia dokáže výrazne ovplyvniť regeneráciu po chorobe. Okrem toho má každý športovec inak nastavený metabolizmus, to znamená že na to isté množstvo určitej potraviny reaguje organizmus dvoch športovcov odlišne. Niekto môže ťažiť zo stravy bohatej na bielkoviny iný zas benefituje z tukovej či sacharidovej stravy. Opäť sme pri tom, že organizmus každého športovca je iný a jeho stravovací plán by mal byť personalizovaný, upravený podľa jeho špecifík aby mohol dosahovať svoje individuálne nastavené ciele.

Triatlon je šport, ktorý je veľmi náročný na regenaráciu a experimentovanie s extrémnymi výživovými smermi prípadne absolútna ignorácia dôležitosti vyváženej stravy môže byť hazard s vlastným  zdravým (prípadne zdravým svojho športujúceho dieťaťa). Dôležité je uvedomiť si, že príprava na triatlon je rovnako dôležitá ako samotná účasť a tak tento fakt nemožno podceňovať. Pri dlhodobom nedodržiavaní racionálnej výživy vás pravdepodobne čoskoro dobehne váš súper, prinajhoršom možno aj nejaký nepríjemný úraz. Naučiť sa čo vaše telo potrebuje nie je zložité keď si nájdete dôveryhodný a nezávislý zdroj informácií. Investícia do kvalitnej stravy je investíciou do vášho zdravia a to by mala byť priorita každého z nás.

V nasledujúcich článkoch si povieme viac o mlieku a mliečnych výrobkoch, pečive, ale rozoberieme aj športovú výživu a časté mýty s tým spojené.

 

Diana Majerová

 

 

 

 

Denné tábory

Denné tábory

Plavecké tréningy

Plavecké tréningy

Staň sa triatlonistom

Staň sa triatlonistom

Tímový spot

Staň sa fanúšikom

Partneri

pridajte sa k nám
Tučková 9 821 05 Bratislava IČO: 42179203 DIČ: 2034470306